woensdag 8 februari 2012

Spotify: getest, gewikt en gewogen

Ik heb nu al een paar maanden een Spotify Premium account, en ik ben heel tevreden. Voor nog geen 10 euro per maand heb je (bijna) al je muziek gratis op je PC of SmartPhone/iPhone en kan je naar hartelust alle nieuwe en oude albums downloaden en/of beluisteren in streaming, en dit tegen een heel goede snelheid en een uitstekende geluidskwaliteit.

Zo heb ik de Top 500 Albums van Rolling Stone Magazine gedownload en luister ik nu constant naar de ene topgroep na de andere. Van alle 500 Albums ontbraken er misschien 5%. Grote afwezigen zijn The Beatles (die zitten bij iTunes), Coldplay (die kijken de kat uit de boom) en Bob Dylan (die doet toch altijd moeilijk). Maar alle andere muziek is er: Mozart, Radiohead, Nora Jones of Yevgueni, voor ieder wat wils.

Enige nadeel: je hebt een Facebook account nodig. Heel jammer (vooral omdat je in je privacy settings moet gaan tweaken om te vermijden dat je vrienden merken dat je naar ABBA aan het luisteren bent) maar zo is het eenmaal. Als je een fake account aanmaakt op Facebook (wat ik natuurlijk sterk afkeur LOL) dan heb je daar geen last van want fakers hebben TOCH geen vrienden, niet?

Wat ik niet kan aanraden is de gratis versie van Spotify. Die doet alleen maar dienst als reclamevergaarbak. Als je bijvoorbeeld gratis naar muziek wil luisteren, krijg je niet alleen reclame voorgeschoteld, maar verstuurt Facebook een berichtje naar vrienden dat je naar dat liedje luistert. Als die mensen dan op dat liedje klikken, horen ze ook die reclame eerst. Sorry, maar dat is een beetje teveel ethervervuiling naar mijn zin.

Maar de Premium account is zijn geld dubbel en dik waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten